Zhodnocení projektu Učíme se spolupracovat
Hranice na mapě nemusí být hranicemi v myšlení...
Od září 2024 do konce roku 2025 byla naše mateřská školazapojena do česko-polského projektu Učíme se spolupracovat, spolufinancovanéhoz prostředků Fondu malých Projektů Euroregionu Praděd. Hlavním cílemprojektu bylo podpořit navazování a rozvoj přeshraničních vztahů mezi českými apolskými dětmi předškolního a mladšího školního věku a současně podpořitspolupráci pedagogických pracovníků obou zemí.
Tato spolupráce se úspěšně rozvíjela zejména prostřednictvímspolečného metodického setkání pedagogů, během nichž si učitelky vyměňovalyzkušenosti z oblasti předškolního vzdělávání. Výrazným přínosem byla odborná přednáškaMgr. Natálie Toflové na téma Moderní pedagogické postupy v předškolnímvzdělávání, která zaujala svým praktickým zaměřením a množstvím ukázek zpedagogické praxe.
Velkým zážitkem pro děti byl společný tematický výlet dopravěkého světa v Dinoparku v Krasiejowie, kde nás zaujala interaktivní formaprohlídky i možnost společné hry. Navzdory jazykovým rozdílům děti snadnonavazovaly kontakty a spontánně komunikovaly prostřednictvím neverbálníchprostředků, zejména při hrách na místním dětském hřišti.
V červnu jsme v rámci projektu uspořádali mezinárodníSportovní olympiádu, které se zúčastnilo sedm týmů. Pro sportovní disciplínybylo využito nově zakoupené sportovní nářadí a náčiní. Děti byly vedeny k fairplay, vzájemné podpoře, týmové spolupráci a k přijetí jak vítězství, tak ipřípadné prohry.
Měsíc říjen se nesl ve znamení přehlídky talentů s názvem Hudbaje naše vášeň. Hlavní roli zde hrála hudba a pohyb, a to v podání dětí zobou zemí. Program zahrnoval taneční, sportovní i hudební vystoupení, kterábyla doprovázená zakoupeným elektrickým klavírem, hrou na boomwhackers axylofony. Děti zvládly cvičení na airtracku či bosu. Závěrečný společný tanecbyl symbolickým vyvrcholením propojení a spolupráce, která byla klíčovýmzáměrem celého projektu.
Závěrečnou aktivitou projektu byla akce Divadlo, během nížděti zúročily poznatky a dovednosti získané v průběhu konání projektu.Prezentovaly ukázky stejné pohádky ve dvou jazycích i tradiční české a polskélidové příběhy. Díky předchozím setkáním již děti navázaly vzájemné vztahy, aproto si společné workshopy k jednotlivým tématům skutečně užívaly.
Také děkujeme partnerské škole v Laczniku za zajímavé setkání(Malí průzkumníci) a workshopy (Co už umíme), kterých jsme se rádi účastnili.
Zakoupené didaktické pomůcky budou i nadále systematickyvyužívány v rámci vzdělávacích činností mateřské školy, zejména v oblastechtělesné, hudební, dramatické a sportovní výchovy. V následujícím roce jsouplánována další vzájemná setkání, při nichž budou tyto pomůcky cíleně asmysluplně využity.
Jsme přesvědčeni, že navázaná spolupráce se školou vLaczniku neskončí formálním ukončením projektu, ale stane se pevným základempro pokračování společných aktivit a další rozvoj česko-polských přeshraničníchvztahů.
Bc. Pavlína Šlorová
16.12.2025